Samen

Samen met andere kinderen.
Voor veel peuters is de peuteropvang een eerste kennismaking met het samen spelen in een groep van leeftijdsgenootjes. Kinderen ontwikkelen daarmee hun sociale vaardigheden.

Samen speelgoed delen, rollen verdelen tijdens (fantasie)spellen of naar elkaars verhalen luisteren in de kring. Peuters leren elkaar kennen en leren rekening met elkaar te houden. De pedagogisch medewerkers ondersteunen de kinderen hierbij en laten hen ervaren hoe fijn het is om elkaar te helpen.

Samen met jou als ouder
Bij Bixo doen we er alles aan zowel de kinderen als de ouders onze “gastvrijheid” te laten voelen. We willen een verlengstuk zijn van het gezin.

Dit betekent dat we de tijd voor jou als ouder nemen bij het brengen en halen, je altijd een vast gezicht aantreft op de groep en we altijd met je meedenken! Daarnaast is vanwege de vestigingsmanager de communicatie naar ouders snel, direct en transparant.

Spelen

Spelen is leren
Uit onderzoek is gebleken dat wanneer kinderen begeleid worden bij spel (fantasiespel en doen-alsof) dit een positief effect heeft op de ontwikkeling kinderen. Vandaar dat peuters bij de Bixo Peuteropvang vooral heel veel spelen. Met leuke activiteiten, mooie thematafels, uitdagend speelmateriaal en vrolijke liedjes bieden de pedagogisch medewerkers een veilig klimaat om in te kunnen ontwikkelen.

Uitdagend spelen
Om de fantasie te kunnen prikkelen, heeft Bixo Peuteropvang meerdere themahoeken. Denk aan een huishoek, winkeltje en bouwhoek maar ook zijn er verkleedkleren, poppen en knuffels. Uiteraard zijn er mooie puzzels, gave auto’s, dieren en leuke spellen.

Zelf doen
Peuters geven we het vertrouwen om zelf een keuze te kunnen maken. Door vrije speelmomenten krijgen peuters de vrijheid om zelf te kiezen wat ze willen doen, of ze alleen of samen met anderen willen spelen en wanneer ze hulp van anderen vragen.

Ontdekken

Op ontdekking
Kinderen hebben van nature een nieuwsgierige, actieve houding. Bij Bixo krijgen peuters de ruimte om actief te ontdekken en te leren. Zo is het speelmateriaal toegankelijk voor iedere peuter zodat zij dit zelf kunnen pakken en opruimen.

Ontwikkeling van de zintuigen
Zand mengen met water, klei zacht maken door het warm te maken met je handen, met je vingers verven of ontdekken hoe lijm nu eigenlijk werkt… Bij Bixo Peuteropvang brengen we de peuters in contact met diverse materialen. De ervaring is belangrijker dan het resultaat.

De Bixo Boekenbank
In de peuteropvang staat een gezellige bank waar we graag lezen met de kinderen. Hier staan verschillende boeken die aansluiten bij de leeftijd en ontwikkeling van de peuters. Ze kunnen hier zelf in een boekje duiken!



Voorbereiding
Basisschool


Samenwerking school
Bixo kiest er bewust voor om de peuteropvang binnen een basisschool te organiseren. Door peuters op een vrijblijvende en speelse manier kennis te laten maken met een schoolse setting, zorgen we voor een soepele overgang naar de basisschool.

Kinderen leren spelenderwijs de vaardigheden die komen kijken bij het functioneren in groep 1 zoals; hand in hand in de rij staan, in de kring zitten, samen liedjes zingen, gerichte opdrachtjes uitvoeren en je eigen jas aantrekken.

Een doorgaande ontwikkelingslijn
Door intensief samen te werken ontstaat een doorgaande ontwikkelingslijn tussen Bixo en de school. Dit komt ook terug in de wenmomenten in de klas. Als kinderen bijna vier zijn kunnen zij samen met een pedagogisch medewerker een kijkje nemen in de kleutergroep en op een veilige en vertrouwde manier wennen.

Daarnaast observeert Bixo de ontwikkeling van de kinderen gedurende de tijd dat ze naar de peuteropvang komen. Op het moment dat uw peuter vier wordt, zorgt Bixo voor een warme overdracht met de kleuterleerkrachten. Op deze manier dragen wij bij aan een vloeiende overgang op de basisschool. Dit hoeft niet de school te zijn waarin de opvang gevestigd is.

Intensief contact met de kleuterleerkrachten
Pedagogisch medewerkers en kleuterleerkrachten werken intensief samen in de zorg voor kinderen. Zo delen zij kennis en ervaringen met elkaar, organiseren gezamenlijke thema’s en hebben regelmatig overleg.

Ieder jaar werken we met gezamenlijke thema’s zoals de seizoenen, feestdagen en de Kinderboekenweek. De peuters gaan soms kijken bij een viering van de school en materialen en activiteiten worden uitgewisseld.